În
următoarele rânduri vom compara proza și stilul narativ al celor doi mari
scriitori de romane istorice de factura romantică. Proza lui Walter Scott și
Mihail Sadoveanu are elemente comune și diferențe care îi face unici.
Stilul lui Walter Scott
Îmbrățișând
genul literar care până la urmă avea să îi aducă faima de „creator al romanului
istoric”, Scott face, de fapt, un nou experiment, ca parte a veșnicelor sale
căutări și explorări. În numeroasele sale lucrări de istorie și critică
literară Scott își justifică preferințele și își expune concepțiile: romanul –
fie ca romance (narațiune inventată
al cărei interes se concentrează asupra unor întâmplări miraculoase și neobișnuite),
fie ca novel (narațiune ce se
deosebește de <<romance>> pentru că întâmplările țin cont de
succesiunea obișnuită a întâmplărilor din viața reală și de condiția modernă a
societății[1]),
fie ca o îmbinare a celor două variante,
ofera posibilități largi pentru
reflectarea moravurilor, zugrăvirea unor unei vaste galerii de personaje și
caractere, punerea în valoare a amănuntului, stabilirea meșteșuguită a unor
relații complexe între toate aceste elemente; romanul să nu aibă caracter didactic-moralizator,
romancierul să evite pronumele „eu” când
i se adresează cititorului; când descrie epoci îndepărtate să nu arhaizeze
exagerat. „Cine dorește să imite o limbă
veche să țină seama mai curând de caracterul ei gramatical, de turnurile
exprimării și de modul aranjării cuvintelor decât să se străduiască să colecționeze
termeni extraordinari și învechiți”[2]
Totodată, Scott consideră că
romancierul trebuie să aibă harul poetului, ceea ce a demonstrat prin propriile
opere, renunțând la structurile metrice în favoarea structurilor prozei,
niciodată însă la atitudinea poetică.
Stilul lui Mihail Sadoveanu
Despre Mihail Sadoveanu, George
Calinescu spune că „are realismul lui Balzac și melancolia unui romantic”.
Maturitatea literar-artistică și-a câștigat-o însă cu deosebire în legătură
imediată cu mitologia românească, cu balade și legende despre Ștefan cel Mare
și Nicoară Potcoavă, despre pribegi și haiduci etc. În opera sa povestitorul
este superior romancierului (ca mentalitate artistică) întrucât exprimă
spiritualitatea unei lumi arhaice, stabile și ritualizate. Naivitatea prozei
Sadoveniene este prefăcută, dovedind – de fapt – rafinament, expresie a unui
ideal filosofico-social și estetic superior.
Principalele romane ale lui
Sadoveanu conțin, pe lângă imaginea unei vieți bazate pe alianța între om și
cosmos, motivul unei literaturi mărețe și frumoase, moștenire a umanismului
greco-latin, urmărind educarea în spiritul unei lumi egale și naționale. S-ar
crede că opera „Ceahlăului prozei românești” ar susține o utopie; dar această
falsă utopie este de fapt un simbol: simbolul rezistenței unei lumi arhetipale
în fața oricarei forme de dezarticulare primară.
Crearea romanului – de loc
simpla
Pentru Scott romantismul (romance) nu a fost în primul rând
romantismul dragostei, ci romantismul general al vieții omenești, al lumii și
activităților ei şi, mai cu seamă, al trecutului de luptă și aventură[3].
Prin subiecte, descrieri, evocări, culoare
locală, lirism, în parte și prin stil, întreaga operă poetică din tinerețea lui
Scott i-a servit romancierului ca îndrumar. Descrierea cu acuratețe a faptelor
și persoanelor a constituit o premiza obligatorie pentru Scott istoriograful;
pentru Scott romancierul, însă, imaginația trebuia să completeze realitatea
(stimulând participarea afectivă a cititorilor).
Romanele lui Sadoveanu formează o nouă epopee
a poporului român pentru că propun succesiunea inepuizabilă a unor existențe
atemporale. Când se petrece – de fapt – acțiunea din Baltagul, Frații Jderi, Zodia Cancerului? Răspunsul nu poate fi
decât unul singur: Vitoria Lipan și Manole Păr-Negru, Ștefan și Ilisafta
evoluează într-un flux al continuității românești pe planul mioritic, iar
eposul sadovenian marchează tocmai acest cadru într-un perpetuu circuit narativ,
demonstrând că spiritualitatea românească – din perspectiva istorică și
artistică – nu are sfârșit.
Atât Sadoveanu cât și Walter Scott
impun narațiunilor lor o tentă epopeică, în care miticul se întâlnește cu
fabulosul, iar personajele își depășesc rolurile lor simple; oamenii și
întâmplările par a curge la infinit.
Eseu realizat pentru un curs de Literatură Comparată I
2. Scrisoare dedicație la începutul romanului Ivanhoe.
3. George Sampson, The Concise History of English Literature, Cambridge at the University Press, p.625
3. George Sampson, The Concise History of English Literature, Cambridge at the University Press, p.625
Bibliografie:
- Leviţchi Leon D. Trifu Sever, Focşeneanu Veronica Istoria literaturii engleze şi americane, volumul II Editura All, Bucureşti, 1998
- Ioan Dumitru, Molan Vasile, Literatura Română pentru bacalaureat şi admitere în facultăţi, Editura Teora, Bucureşti, 2000
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu